Zoeken in deze blog

zondag 15 februari 2015

Aangekomen en gesetteld!

Hallo iedereen,

Het heeft heel wat geduurd maar hier is eindelijk mijn 2e blogbericht.
Om jullie even op de hoogte te houden, hier een korte update:
We hebben reeds 2 nachten verbleven in een backpackers hostel in Lusaka, waar we landen na een 13 uur durende vlucht.  Veerle van VVOB stond ons op te wachten en heeft ons veilig naar een warm (zeer warm) bed begeleid. De 2 dagen dat we in Lusaka waren heeft Veerle ons geholpen om enkele praktische zaken te regelen. Wat heel fijn was, want als net gelande muzunga (=blanke) was het voor ons een heus doolhof hier in Zambia.

Nu zijn we al enkele dagen in Livingstone op het David Livingstone College of Education.
We hebben de school en de studenten al een beetje leren kennen alsook de Zambiaanse Cultuur.
Op het college verblijven we in een huisje samen met 3 andere Zambiaanse meisjes.
Hier wordt van ons verwacht dat we elke ochtend om 07:10u naar de kerk gaan tot 08:00u en vervolgens les volgen tot 12:30u. De lessen zijn hier opgesplitst in voormiddag of namiddag. Je moet dus geen hele dagen naar school. Wat echt wel fijn is met dit warme weer! =D


Elke dag blijf ik nog steeds nieuwe dingen ontdekken. =) Als je bijvoorbeeld aan een Zambiaan vraagt of ze mee wilt komen als je pizza gaat eten is het dus de bedoeling dat jij alles betaald. Gelukkig wisten we dit voor dat we een 6-gangenmenu probeerden en was het enkel een pizza en een drankje.

Ook heb ik voor de eerste keer Nshima geprobeerd, dit is een traditioneel gerecht dat de Zambianen elke dag eten, net zoals wij aardappelen eten. Als je geen idee hebt hoe het eruit ziet kan je het vergelijken met een dikke witte maïspap. Je moet dit in je handen nemen, er een bolletje van maken en dan soppen in de saus. Ze eten dit samen met verschillende groenten en vlees of vis. Eerlijk gezegd was dit echt niet slecht, heel zwaar maar best wel lekker. Al zou ik het niet zoals de Zambianen op deze College 2 keer per dag kunnen eten. Ik verkies nog steeds de lekkere Belgische frietjes. =)

Dus niet alleen het eten is aanpassen maar zeker ook de temperatuur. Ik zou niet weten hoe warm het precies is, maar als het zooo warm is in België ben ik er zeker van dat iedereen gewoon zou binnen blijven. =D Om dan te weten dat mannen hier lange broeken en hemden met lange mouwen moeten dragen en vrouwen lange rokken en blouses dat de schouders bedekken moeten dragen zit een mooi kleurtje er dus niet in.

Verder hebben we ook al de eerste, tweede en jawel derde stroomonderbreking meegemaakt. Dit was veroorzaakt door een groot onweer. En wanneer de elektriciteit wegvalt valt dus ook het water weg. Wat een paniek in het begin, want geen water is dus ook geen toilet doorspoelen! Nu zijn we echter voorzien van veel extra waterkannen die klaarstaan voor wanneer de nutsvoorzieningen het nog eens laten afweten.

Onze verdere planning zal zijn:
- 2 weken les volgen op het David Livingstone College of Education (DALICE) met de 2e jaars Early Childhood.
- 3 weken stage lopen in de kleuterschool van het DALICE.
- 3 weken stage lopen in een community préschool.
- 4 weken helpen in het weeshuis S.O.S


Er staat dus nog veel gepland! 

Ik probeer om jullie snel terug op de hoogte te brengen van alle nieuwe dingen die ik hier ontdek!
PS: draakje blijft de eerste 2 weken in het huisje rusten terwijl ik mee les volg, ik denk dat hij nog wat moet wennen aan de warmte ;).

Warme groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten