Zoeken in deze blog

woensdag 15 april 2015

De laatste loodjes.

Hallo iedereen,
Om origineel te zijn zal ik deze keer mijn blog nog eens beginnen in het Nederlands, want hoe langer ik hier in Afrika verblijf hoe natuurlijker het wordt om te communiceren in Engels. Raar maar waar, maar ik begin zelfs al in het Engels te denken!

Ondertussen ben ik begonnen aan mijn laatste maand in het mooie Zambia, en over 2 weken zal ik al terug op Belgische bodem staan! Er is echter nog veel dat ik jullie moet vertellen sinds mijn laatste blogbericht. Want zoals de Zambianen hier zouden zeggen: wat waren we “busy, busy, always verry busy!”.


Ik zal beginnen met een update van ons low-cost materiaal project:
Iedereen die mijn vorig blogbericht gelezen heeft weet ondertussen dat Nele en ik aan het werken waren aan een activiteitendoos voor de DALICE-préschool. Trots kunnen wij jullie nu vertellen dat deze helemaal klaar is! Alle materialen zijn gemaakt, van alle 50 activiteiten hebben we activiteitenfiches getypt (zowel in het Nederlands als in het Engels) en gebundeld in een ringmap. Ook hebben we nog enkele extra materialen gekocht voor de leerkrachten om te gebruiken tijdens hun lessen zoals: wit en gekleurd papier, schaar en lijmstiften, verf, stiften, … Nu denken jullie waarschijnlijk: “dat is niet echt low-cost” maar het aankopen van de materialen is vooral een eerste stap om de leerkrachten meer creatief te leren werken met de kinderen. 

Nadat we de activiteitendoos helemaal afgewerkt hadden was echter nog niet al de stress van onze schouders verdwenen. Onze mentor van DALICE vroeg ons of we een presentatie over ons project wouden geven aan alle Early childhood studenten van DALICE. Ik was meteen enthousiast over het idee om onze ervaringen te delen met andere studenten maar ik was ook best zenuwachtig omdat natuurlijk de gehele presentatie in het Engels gegeven moest worden en deze volledig gefilmd zou worden.
De presentatie duurde zelfs langer dan gepland omdat de studenten vroegen of we al de 50 activiteiten wouden uitleggen aan hun, en geloof me daar ben je wel even mee bezig  =).
De studenten waren super enthousiast en na de presentatie mochten ze allemaal vooraan komen kijken naar de materialen en hierover vragen stellen. Degene die wouden kregen ook de activiteitenfiches op hun usb-stick zodat ze de materialen ook zelf konden maken.

En niet alleen de studenten maar ook de 2 leerkrachten van de kleuterschool waren heel enthousiast. In het begin wisten ze nog niet goed hoe ze alles moesten gebruiken maar nadat wij ze op weg hielpen om de activiteiten te koppelen aan de lessen die ze wouden geven aan de kinderen waren ze hier snel mee weg.

Mijn grootste uitdaging van deze periode was zeker en vast de test-week voor de kinderen van de kleuterschool. Voordat de kinderen een maand vakantie krijgen moeten ze eerst voor elk vak een test afleggen zodat de leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen goed  kunnen opvolgen. De uitdaging hier was dat de leerkracht de kinderen 1 voor 1 bij haar riep om een test af te leggen, en de andere kinderen gedurende deze periode niet wisten wat te doen.
De eerste dag heb ik de leerkracht geholpen door ook testen af te nemen bij de kinderen maar ik merkte dat de andere kinderen, die op dat moment geen test moesten maken, een hele voormiddag niets aan het doen waren. Er waren wel blokjes waarmee ze konden spelen maar dit raakte natuurlijk al snel verveeld.

Daarom heb ik met de leerkracht besproken of ze het goed vond dat wanneer zij de testen afnam, ik met de andere kinderen activiteiten vanuit de activiteitendoos zou doen. De kinderen vonden dit heel fijn want voor hun waren het allerlei nieuwe spelletjes en activiteiten om te doen maar eigenlijk waren ze allerlei nieuwe vaardigheden en kennis aan het opdoen.





Maar, en hier komt de uitdaging: zoals ik reeds vermelde in mijn vorige blogbericht wordt ik niet specifiek opgeleid om les te  geven in een kleuterklas  dus was het voor mij soms wel even improviseren om die 20 lieve schatten hun aandacht bij de activiteit te kunnen houden. Maar dankzij mijn flexibiliteit en mijn eerdere observaties in de kleuterklas heb ik het er nog best goed vanaf gebracht! (al zeg ik het zelf ;).) Een extra pluspuntje: de bruikbaarheid van de activiteitendoos was ineens getest en goedgekeurd! ;)


Natuurlijk heb ik niet alleen de activiteitendoos geïntroduceerd aan de kinderen.
Toen de test-week afgelopen was heb ik de tijd genomen om met de leerkracht van de middle-class (5-7 jaar) een les “science” voor te bereiden. Hiervoor hebben we een activiteit vanuit de activiteitendoos gebruikt. De les ging over de dingen die God heeft gemaakt en de insecten.  Het was wel de bedoeling dat de leerkracht de les zelf zou geven aan de kinderen en zo ook voor de eerste keer het materiaal zelf zou gebruiken.
Net op dat moment kwamen er mensen van VVOB kijken naar hoe de leerkrachten les geven aan de kinderen en de les verliep super vlot. De mensen van VVOB waren zo verrast over hoe goed de leerkrachten het deden dat ze de leerkrachten uitnodigden om een presentatie in Lusaka te geven aan andere leerkrachten, over het lesgeven met low-cost materiaal en ook over onze activiteitendoos!
Wat waren de leerkrachten trots, en wij natuurlijk ook op hun!


Toen had ik echt het gevoel dat we een goede keuze gemaakt hadden om een activiteitendoos te ontwerpen. En na zoveel werk was het echt een geweldig gevoel. Om dit te vieren zouden de 2 kleuterleerkrachten ons leren hoe we zelf Nshima moeten maken. Dus zo gezegd zo gedaan, Nele en ik gingen alle ingrediënten halen en samen hebben we gezellig gekookt. Na 2 uur in de keuken te staan konden we beginnen aan ons feestmaal van rum steak en kip van de braai (= BBQ), gepaneerde kip, nshima en soup (de saus die je bij de nshima eet) en verschillende groenten waaronder okra.
Okra is trouwens de enige groenten vanuit Zambia die ik niet snel zal vergeten aangezien ze groen waren en een redelijk tot zeer slijmerig structuur hadden. Een beeld van deze groenten laat ik volledig aan jullie eigen fantasie over, maar ik zou ze categoriseren in de groep van de reeds eerder geprobeerde “Caterpillar’s”, niet perse iets wat ik het eerste jaar opnieuw hoef te eten. ;)
Het andere eten was trouwens écht heerlijk!



Ook de laatste week dat de kleuterschool nog geopend was, was het zeer “busy busy”.
Mijn dagschema voor in de baby-class (3-5 jaar) was ondertussen klaar (ook dit heb ik gemaakt vanuit low-cost materiaal) en draakje heeft mij zeer goed geholpen met het introduceren van het dagschema. Tijdens een kringgesprek in de ochtend heb ik hem voorgesteld aan alle kinderen. Ook is hij de hele tijd bij de kinderen in de klas geweest en elke activiteit van het dagschema deed hij mee met de kinderen.




Heb ik trouwens al gezegd waarom ik een dagschema heb gemaakt? Nee?, dan zal ik het jullie nu vertellen!
Ja? Dan scrol je dit deeltje maar even voorbij =D.
Ik ben op het idee gekomen doordat de leerkracht regelmatig de dagen van de week met de kinderen overloopt. Dit vond ik iets zeer goed aangezien kleine kinderen nood hebben aan stabiliteit en structuur, maar hoe de dag zelf verloopt wordt niet besproken met de kinderen. Nu moet ik wel zeggen dat de meeste kinderen nu, in de helft van het schooljaar al wel goed weten wanneer ze nu juist buiten mogen spelen en wanneer ze terug naar de klas moeten. Waarom ik dan toch een dagschema heb gemaakt? De baby-class is de eerste klas waar de kinderen in terecht komen, dus ook de eerste keer dat de kinderen  naar school komen. Daarom kan een dagschema fijn zijn om elke ochtend met de kindjes te overlopen zodat ze weten wat er zal komen en hoe hun dag er nu precies zal uitzien.


Hoe ik weet dat het dagschema ook nu, in het midden van het jaar zijn nut heeft gehad?
In het begin van mijn stage kwam elke dag hetzelfde meisje nadat ze haar koekje had gegeten naar mij om te vragen wanneer ze naar huis mocht. Toen het dagschema eenmaal geïntroduceerd was en ze aan mij kwam vragen wanneer ze naar huis mocht nam ik haar mee naar het schema om de resterende kaartjes te overlopen, en ja hoor na enkele dagen kwam ze mij zelfs vertellen wat we nog moesten doen voordat we naar huis konden.
En ook de leerkracht was opnieuw enthousiast over het nieuwe low-cost leermateriaal. Toen ik haar vroeg of ze het schema nog zou gebruiken wanneer ik niet meer in de klas zou zijn antwoorde ze met: “offcourse, for-ever!” Dit kan ik natuurlijk alleen maar aanmoedigen!

Zoals gezegd in mijn vorige blogbericht heb ik trouwens ook zelf een lesje aan de kinderen gegeven omtrent manieren om te communiceren. Ik vond het zeer fijn om te doen en ik denk dat de kinderen het ook leuk vonden! Alles verliep vlot en van de leerkracht kreeg ik een schouderklopje en een “Well done ;)”!

In de laatste week hebben de leerkrachten ons ook nog  meegenomen naar “the crocodile farm” wat een super gezellige namiddag was. De eerste keer dat ik die grote gevaarlijke beesten van zo dichtbij zag, en ik heb zelfs een baby-krokodil vastgehouden!
Weer een unieke ervaring erbij.





           De voorlaatste dag zijn we nog op uitstap geweest met de kinderen naar een “farm” waar ze bananen en noten kweekten. De kinderen vonden dit super-interessant en ik denk wel dat ik kan zeggen dat we allemaal een super leuke dag hebben gehad! De kinderen (en stiekem ik ook ;).)  hebben veel bijgeleerd en ik was heel blij dat ik deze uitstap mee heb kunnen doen.





























          Op de laatste dag voordat de school zou sluiten werden er rapporten voor de kinderen gemaakt en mochten de ouders dit komen ophalen. De resultaten werden ook kort met de ouders besproken. Ik vond het zeer fijn om te zien dat hier ook echt tijd voor gemaakt werd, want ikzelf vind het zeer belangrijk om het contact tussen school en thuis te waarborgen.

Aangezien het echte afscheid van Zambia pas over 2 weken is hebben we reeds afscheid genomen van de kleuterschool maar ook van ons huisje waar we 2 maanden hebben verbleven.
Omdat de campus nu gesloten is zijn de vorige bewoners van de guest-house vertrokken en zijn wij in hun huisje mogen intrekken.  Het afscheid van de ratten, slangen, spinnen en kakkerlakken lag dan misschien wel een beetje gevoelig , maar mij hoor je niet klagen over het warme water, de televisie en de airconditioning die we in de plaats hebben gekregen! (ook al was ik al bijna vergeten dat er zoiets bestond als een televisie, en dat warm water soms echt héél warm kan zijn als je je al 2 maanden wast met koud water ;).)

Zo, dit waren de hoogtepunten van mijn afgelopen weken! Ik hoop dat jullie even veel plezier hadden met het lezen van mijn blog dan dat ik hier heb in mijn Afrikaans-avontuur.

Vele groetjes, en tot snel!

X

Geen opmerkingen:

Een reactie posten